Apakah Anda Tau Teknologi Informasi??

24/04/2009 20:56

Perkembangan IT bermula apabila Generasi Komputer Digital wujud. Generasi pertama dari keberadaan pada tahun 1951-1958. Tiub vakum pada saat itu digunakan sebagai unsur utama dari logika. Masukan ke komputer menggunakan perforasi dan data disimpan dengan menggunakan storan permukaan. di dalam juga menggunakan drum magnetik. dengan ditulis dalam bahasa mesin dan kolektif.


Generasi kedua (1959-1963) diganti dengan tiub vakum transistor sebagai elemen logika utama. Magnetic tape dan juga telah cakera kat perforasi dan bertindak sebagai peralatan storan permukaan. pengaturan bahasa yang digunakan untuk membuat tinggi seperti FORTRAN dan Cobol.

Transistor juga telah digantikan dengan litar bersepadu pada era Generasi Ketiga (1964-1979). Magnetic tape dan cakera menggantikan kad penuh bolongan dan ingatan konduktor oksida logam (MOS) diperkenalkan. Bahasa tinggi telah dibangun, seperti BASIC.

Keempat generasi komputer seperti hari ini menggunakan litar skala (LSI dan VLSI). Mikroprosessor berisi litar memori, logika dan pengantar dalam satu CIP. Komputer pribadi pertama diperkenalkan oleh Apple (1984) dan IBM (1981) untuk digunakan di rumah. Sistem operasi MS-DOS digunakan secara luas. Pengaturan bahasa generasi keempat yang dibangun, seperti Visual C + + dan Visual Basic karakteristik wajah pengguna.

—————

Back